Cross-Trade

Cross Trade

to pojęcie z działu transportu i logistyki, oznaczające transport ładunków lub towarów między dwoma państwami, przez przewoźnika nie mającego centrali w żadnym z tych państw. Transport cross-trade pozwala firmom na bycie aktywnym na większości gospodarkach świata, nie zależnie czy mają tam siedzibę.

 

Przykład:

Firma spedycyjna z siedzibą w Polsce, specjalizująca się w transporcie pomiędzy Ameryką Północną a Europą. Stały klient firmy spedycyjnej, zlecił transport towaru z Chin do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

 

 

 

Międzynarodowy cross-trade artykułów przemysłowych

Odsetek transportu cross-trade systematycznie rośnie od czasu II Wojny Światowej. Głównym czynnikiem jest to, że coraz więcej gospodarek otworzyło się na „wolny handel”. „Na chwilę obecną szacuje się, że cross trade stanowi ponad 60 procent całego handlu międzynarodowego” (MacCharles D. 2013, s1).

 

 

Model Heckschera Ohlina Samuelsona a cross-trade

Model ten zakłada, że handel międzynarodowy powinien odbywać się między firmami i branżami, co jest absolutnie sprzeczne z większością międzynarodowego transportu cross-trade, istotnie odbywającego się zarówno w ramach gałęzi całej branży, jak i firm. Według tego modelu firmy w każdej branży w danym kraju powinny albo eksportować towary, jeśli są wytwarzane z przewagą kosztów komparatywnych, albo importować je, jeśli nie ma takiej przewagi. Spowodowałoby to międzynarodowy handel odmiennymi towarami między państwami, przy czym każdy kraj specjalizowałby się w produkcji i eksporcie produktów z branż innych niż branże swoich partnerów handlowych, przy jednoczesnym imporcie towarów wytwarzanych przez branże partnerów. Co za tym idzie, odsetek transportu cross-trade’u znacząco by spadł.