4 historyczne marki na rynku amerykańskim

Zdarza się, że firmy umierają, bankrutują, zawieszają swoją działalność – po prostu przestają egzystować. Jednak wiele z takich firm pozostawiło po sobie ślad w postaci marki. Posiadanie silnej marki nie zawsze idzie w parze z posiadaniem dobrego biznes planu. Stąd wiele świetnych marek jest już dzisiaj historią lub istnieją – tak jak Converse – dzięki wykupieniu praw do nazwy przez Nike.

Wybrałem kilka marek z USA, które istnieją jeszcze w świadomości konsumentów, ale zniknęły już z amerykańskiej mapy działających firm:

Pan AM – Amerykańskie linie lotnicze

Założony: 1927 r.

Upadłość: 1991 r.

Amerykański gigant lotniczy, którego samoloty nie latają już od ponad 20 lat. Jako pierwsza linia lotnicza posiadała samolot Boeing 747, którym do Warszawy mogła dotrzeć przesyłka z USA. Upadła m.in. z powodu zamachu terrorystycznego nad Lockerbie w 1988 r.

Blockbuster Video – wypożyczalnia kaset VHS i płyt DVD

Założony: 1985 r.

Upadłość: 2010 r.

Dzisiaj dość trudno wyobrazić sobie stanie w alejkach z kasetami VHS, później DVD i ciągnące się w nieskończoność wybieranie filmu na wieczorny, domowy seans. Obecnie wystarczy parę kliknięć w internecie i film ląduje na twardym dysku lub można go obejrzeć online bez wychodzenia z domu. Blockbuster Video nie miało szans na przetrwanie w nowych czasach. Upadło, pozostawiając po sobie niezapomniane wspomnienia wiążące się z oglądaniem filmów.

Borders – sieć wielkopowierzchniowych księgarni

Założony: 1971 r.

Upadłość: 2011 r.

Wielkopowierzchniowa sieć księgarni nie poradziła sobie z przejściem ze świata offline do online. Konkurencja w postaci Barnes & Noble wykorzystała tę ułomność i wykupiła sieć z 40 letnimi tradycjami. Dziś domena borders.com przekierowuje na sklep USA barnesandnoble.com.

Circuit City – amerykański sprzedawca elektroniki

Założony: 1949 r.

Upadłość: 2008 r.

To ciekawy przypadek. W czasach gdy zakupy w USA przybierają na sile, Circuit City – największy sprzedawca elektroniki w USA po Best Buy – dokonuje rzeczy wydawałoby się niemożliwej… Upada! Choć na rynku istnieje prawie pół wieku, nie radzi sobie w nowych realiach.