Ekspansja na rynek chiński

Chińska gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się na świecie. Firmy planujące wejście na rynek chiński muszą mieć na uwadze fakt, że nie jest to łatwe.

Chińska gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się na świecie. Firmy planujące wejście na rynek chiński muszą mieć na uwadze fakt, że nie jest to łatwe.

 

Różnice pojawiają się na poziomie etykiety biznesowej chińskich partnerów oraz system prawny i skomplikowane procedury zakładania działalności gospodarczej mogą być sporym utrudnieniem.  Model współpracy w Chinach nie uwzględnia w dużym stopniu kontaktów bezpośrednich, a zbudowanie zaufanej relacji z partnerami to proces długotrwały który jest wymagany przez stronę chińską. W zakresie prawnym doradztwo eksperckie jest najlepszym i kluczowym rozwiązaniem dla przyszłych eksporterów.

 

 

Mimo trudności i barier, obecnie konkurencja na rynku chińskim kwitnie, a Polska jako mało znany partner, z niską rozpoznawalnością marki narodowej znajduje się w trudniejszej sytuacji niż państwa z nią sąsiadujące np. Austria czy Niemcy. Dystrybucje eksportowanych towarów w Chinach utrudnia słabo rozwinięty system logistyczno-spedycyjny oraz małe detaliczne sklepiki, które są wciąż bardziej popularnym miejscem zakupów niż poszerzające zasięgi sieci sprzedażowe jak Wallmart czy Carrefour. W Chinach łamane są także znane nam zasady własności intelektualnej. Europejskie standardy tam nie obowiązują co powoduje nagminną produkcję towarów podrobionych.

 

O potencjale współpracy z Chinami świadczą obiecujące perspektywy rozwoju, bogacąca się klasa średnia oraz potężny rynek . Istotnym sygnałem dla przedsiębiorców planujących ekspansję są też założenia kierunków rozwoju chińskiej gospodarki. W najbliższych latach kluczowe mogą być branże: rolno-spożywcza, technologii odnawialnych źródeł energii, przemysł maszynowy oraz sprzęt medyczny.

 

Zmiana upodobań chińskich konsumentów na towary lepsze jakościowo niesie niepodważalną szansę dla producentów Europejskich w tym Polskich. Eksporterzy najpierw powinni się jednak zaznajomić ze specyficzną kulturą biznesu i współpracy z chińskimi partnerami, preferencjami konsumenckimi oraz przepisami i wymogami prawnymi zanim wejdą na rynek chiński.

 

USBOX – transport z/do Chin, import i eksport z/do Chin