W przewozie międzynarodowym spora część wymiany ładunkowej to tzw. transakcje B2B (business-to-business). Układ ten jest bardzo prosty: firma z jednego kraju sprzedaje towar firmie z drugiego.
Produkt sprzedawany jest na fakturze kupna-sprzedaży, a na jej bazie firma importująca jest obciążana ewentualnymi opłatami celno-podatkowymi. Istnieją oczywiście również inne warianty transakcji jak B2C, C2B oraz C2C (litera C od słowa consumer, a więc klienta indywidualnego), natomiast te modele realizowane są niewątpliwie rzadziej niż wspomniane wcześniej B2B.
Ponieważ każdy transport łączący różne rynki krajowe potrzebuje dokumentu deklarującego wartość wysyłanego towaru, pojawia się pytanie jak rozwiązać problem w przypadku, gdy firma wysyła towar, którego nie sprzedaje?
Dobrym przykładem może być transport próbek lub materiałów promocyjnych. Polski producent chce zacząć sprzedawać swoje produkty na rynku amerykańskim. Został już przez niego znaleziony potencjalny kupiec, z tymże firma amerykańska nie za bardzo chce wydawać pieniądze na towar, którego nie zna. Polski producent (co jest bardzo logiczne przy potencjalnych większych zakupach) proponuje wysłanie próbek towaru. Jakie w takim wypadku dokumenty dołączyć, skoro przedmioty nie są sprzedawane? Odpowiedzią i rozwiązaniem może być dokument zwany fakturą pro forma.
Faktura pro forma wystawiana jest w celu potwierdzenia zajścia transakcji – w naszym przykładzie będzie to transport próbek. Dokument ten będzie musiał zawierać dane nadawcy, odbiorcy, listę wysyłanych przedmiotów oraz ich deklarowaną wartość. Na fakturze będzie ważne również wyszczególnienie, że artykuły nie podlegają sprzedaży a stanowią jedynie wzory produktów proponowanych odbiorcy.
Faktura ta będzie odpowiednim poświadczeniem do realizacji naszego transportu. Próbki będą mogły być wysłane, odbiorca nie będzie płacił żadnych opłat. Artykuły mu się spodobają, więc następnym krokiem będzie zakup produktów w normalnej procedurze.
Wyceń transport próbek lub materiałów promocyjnych z USBOX: