Kontenery morskie – podstawowe rodzaje kontenerów w transporcie morskim
Przedstawiona charakterystyka poszczególnych rodzajów kontenerów oparta jest na standardach międzynarodowych. Poniżej prezentowane są serie poszczególnych rodzajów i typów kontenerów. Różnią się one wymiarami wewnętrznymi, wymiarami otworów drzwiowych i dachowych, tarą (waga kontenera) oraz ładownością. Różnice te wynikają z wprowadzanych zmian konstrukcyjnych, technologicznych oraz stosowania nowych materiałów używanych do budowy kontenerów.
Każdy kontener morski cechuje przede wszystkim wielkość, którą określa się w stopach. W przewozach morskich najczęściej używane są kontenery 20 – stopowe oraz 40 – stopowe. Najważniejszym wymiarem z punktu widzenia załadowcy jest wymiar wewnętrzny, który warunkuje jaką ilość ładunku można umieścić w kontenerze oraz „wymiar w drzwiach”.
Do kontenerów morskich uniwersalnych zaliczamy:
- Kontener 20ft
- Kontener 40ft
- Kontener 40ft HC (High Cube/podwyższony)
- Kontener 40ft Pallet Wide (poszerzony)
Kontenery uniwersalne 20ft oraz 40ft przeznaczone są głównie do przewozu ładunków drobnicowych. Jednak istnieje również możliwość wykorzystania ich do transportu ładunków luzem, zarówno sypkich, jak i ciekłych. Należy jednak wcześniej dokonać pewnych „modyfikacji”.
Kontenery morskie 40 ft High Cube, czyli podwyższone przeznaczone są do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych i o podwyższonej wysokości, uniemożliwiającej załadunek do standardowego kontenera. Z kolei kontenery Pallet Wide używane są w żegludze bliskiego zasięgu, w relacjach europejskich.
Do kontenerów specjalnych zaliczamy między innymi:
- Kontener 20ft Reefer
- Kontener 40fg Reefer
- Kontener 40 ft High Cube Reefer
- Kontener 20 ft Open Top
- Kontener 40 ft Open Top
- Kontener 40 ft Open Top High Cube
- Kontener 40 ft Hard Top
- Kontener 40 ft High Cube Hard Top
- Kontener 20 ft Flat Rack
- Kontener 40 ft Flat Rack
- Kontener 40 ft High Cube Flat Rack
- Platforma 20 ft
- Platforma 40 ft
Kontenery chłodnicze służą do transportu ładunków wymagających utrzymywania stałej temperatury. Konstrukcja kontenera i jego instalacjia chłodnicza pozwala na transport ładunków schładzanych oraz zamrażanych. Natomiast kontenery Open Top służą głównie do przewozu ładunków., których nie można załadować do standardowego kontenera przez drzwi ze względów manipulacyjnych np. towary ładowane od góry dźwigiem, suwnicą, przekraczające wysokość kontenera standardowego. Dach takiego kontenera okrywany jest wodoszczelną plandeką wyposażoną w linkę z zamknięciem celnym.
Kontenery morskie Hard Top przeznaczone są do przewozu ładunków ciężkich i wysokich, które trudno załadować do standardowego kontenera. Konstrukcja kontenera umożliwia załadunek zarówno od góry jak i przez otwór drzwiowy z demontowaną belką górną. W odróżnieniu od kontenera Open Top, Hard Top ma zdejmowany stalowy wodoszczelny dach.
Z kolei kontenery morskie flat rack przystosowane są do przewozu ładunków, których wymiary uniemożliwiają wykorzystanie kontenerów uniwersalnych oraz kontenerów typu Open Top. Natomiast kontenery platformy przeznaczone są do przewozu ładunków ciężkich i gabarytowych.
Wymiary wewnętrzne najczęściej używanych kontenerów:
Rodzaj kontenera | Dł. mm | mm | wys. mm | Masa ładunku kg | Tara kg | Kubatura m³ | Ilość europalet | Ilość palet przemysłowych |
20ft | 5900 | 2350 | 2395 | 30130 | 2370 | 33,2 | 11 | 9-10 |
40ft | 12032 | 2352 | 2395 | 28520 | 3980 | 67,7 | 24-25 | 20-21 |
40ft HC | 12032 | 2350 | 2700 | 28490 | 4010 | 76,3 | 24-25 | 20-21 |
40ft Pallet Wide | 12098 | 2426 | 2379 | 29900 | 4100 | 76,3 | 30 | 33 |
20ft Reefer | 5535 | 2284 | 2224 | 27575 | 2905 | 28,7 | 10 | 9 |
40ft Reefer | 11563 | 2294 | 2161 | 29400 | 4600 | 60,0 | 23 | 20 |